Warsztatowy półmetek w „Krakowskich klimatach”
Potrzebom osób z niepełnosprawnością narządu wzroku poświęcone zostały zajęcia, które poprowadzili Justyna Kazek, Wojciech Góra i Dominiki Szurgot z lubelskiego Stowarzyszenia Otwieracz. Justyna i Wojtek nie tylko odwiedzili uczestników w Nowej Hucie, ale i przywieźli ze sobą prawdziwe skarby. Wśród nich były tyflografiki, książki dotykowe, a także kilka par specjalnych okularów, symulujących różne schorzenia wzroku. Uczestnicy warsztatów zakładając okulary mogli przetestować swą zdolność do empatii i osobiście przekonać się, jak osoby z niepełnosprawnością wzroku postrzegają otoczenie.
Temat udostępniania kultury osobom Głuchym i słabosłyszącym przedstawiły młodzieży Judyta Koper i Joanna Augustyniak z krakowskiej Fundacji Grupy Migawki, przy udziale Magdaleny Sipowicz – tłumaczki PJM. W trakcie zajęć okazało się, że niektóre uczestniczki warsztatów nieco migają, czyli znają podstawowe zwroty języka migowego. Stanowiło to miłą niespodziankę dla prowadzących i organizatorów.
Drugi blok zajęciowy stanowił cykl spotkań literackich i kulturoznawczych, dotyczący możliwych do wykorzystania w trakcie warsztatów dla dzieci motywów literackich oraz folklorystycznych, związanych z Krakowem. Zajęcia te poprowadzili dr Luca Palmarini i Anna Szalska, przy współudziale koordynatorki projektu. Podczas warsztatów rozmawiano o krakowskich legendach, pozycjach literatury dziecięcej mówiących o Krakowie, ale też o muzyce czy rękodziele, które są związane z ziemią krakowską. Zastanawiano się, w jaki sposób wplatać te elementy w przyszłe scenariusze zajęć.
Zagadnienia potrzeb osób z niepełnosprawnościami i tematykę literacką połączyła ze sobą podczas warsztatów w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej Elżbieta Starowicz - koordynatorka dostępności w tej instytucji. Pokazała ona uczestnikom, w jaki sposób konstruować spotkania i zajęcia oparte na literaturze dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Opowieść zilustrowała zdjęciami, uproszczonymi tekstami literackimi oraz pomocami dotykowymi, wykorzystywanymi podczas dostępnych zajęć w Bibliotece.
Po wakacyjnej przerwie uczestników projektu czekają równie intensywne tygodnie. W ich trakcie poznają szczególne potrzeby osób w spektrum autyzmu i kontynuować będą zajęcia dotyczące osób Głuchych. Pochylą się też nad konkretnymi pomysłami na warsztaty dla dzieci – także tworząc pomoce dotykowe i inne sensoryczne materiały, pozwalające poznawać krakowskie klimaty za pomocą wszystkich zmysłów!
Dziękując za intensywny przedwakacyjny wysiłek, realizatorzy projektu życzą wszystkim uczestnikom udanych i spokojnych wakacji.