Cookies

Serwis www.krakownh.pl wykorzystuje pliki cookies, które będą zapisywane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć zapis plików cookies.

UA

Mistrzejowickie Impresje Muzyczne “Wstąpmy na górę Pana”

Zdjęcie przedstawiające kościół

W programie koncertu zabrzmią utwory średniowieczne ze zbiorów El Libre Vermell, Codex Montpellier, Laudario di Cortona - będzie to prawdziwa pielgrzymka muzyczna po trzech sanktuariach europejskich, ulokowanych w basenie Morza Śródziemnego. Wyruszamy z góry Monserrat w Katalonii. Otworzymy tam niezwykły skarbiec – tzw. Czerwoną Księgę (El Libre Vermell), zawierającą oryginalne czternastowieczne pieśni pielgrzymów idących do Czarnej Madonny, znajdującej się w benedyktyńskim klasztorze. Pieśni te były w swoim czasie tak popularne, że postanowiono zapisać je dla potomności. Kolejnym przystankiem będzie francuskie miasteczko Montpellier, od którego bierze nazwę unikatowa kolekcja muzyczna: kodeks z największą ilością utworów w tzw. stylu Ars Antiqua (ok.330). Usłyszycie Państwo typowe dla tego okresu (przełom XIII i XIV w.) trzygłosowe motety wykonywane wokalno – instrumentalnie. Na koniec dochodzimy zaś do Italii, skąd pochodzą żywe i taneczne laudy, czyli jednogłosowe pieśni religijne, śpiewane już w języku narodowym (a nie po łacinie), związane z ruchem franciszkańskim, a zapisane w księdze Laudario di Cortona. Trzy głosy żeńskie wzbogacone głębokim brzmieniem instrumentów ludowych, które mogły towarzyszyć tej muzyce, pozwolą Państwu wczuć się w świat średniowiecznych pielgrzymów. Jak pisał Piotr Orawski, “nam pozwala to poznać te dawne średniowieczne pieśni w ich autentycznej i niezmienionej przez setki lat formie, a także po raz kolejny zburzyć jednostronny stereotyp tych odległych czasów, który wieki średnie postrzegał wyłącznie jako czas ascezy, powagi, surowości i modlitwy. Okazuje się, że ludzie tamtej epoki potrafili wielbić Boga z radością w sercu i pieśnią na ustach, tańcząc na kościelnym dziedzińcu”. 

Podczas koncertu usłyszymy Trinus Ensemble w składzie: Adrianna Bujak–Cyran (śpiew), Liliana Pociecha (śpiew), Maria Klich (śpiew, lira korbowa) oraz Aleksandra Kauf-Tyrała (suka biłgorajska, fidel płocka).  

PROGRAM:  

Llibre Vermell de Montserrat (późny XIV w.)  

1. Laudemus Virginem  

2. Cuncti Simus  

3. Ad mortem festinamus - taniec śmierci  

4. Polorum Regina  

5. Stella splendens  

6. O virgo splendens  

7. Imperayritz de la ciutat  

 

Codex Montpellier (XIII w.)  

8. Alle psallite cum luya  

9. Huic ut  

10. Ave Virgo regia  

11. Amor potest / Ad amorem  

12. Lamento di Tristano / La rotta  

 

Laudario di Cortona (XIV w.)  

13. Voi ch'amate (lauda XV)  

14. Magdalena degna da laudare (lauda XXXIX)  

15. Da ciel venne (lauda VII)  

16. Saltarello  

17. Venite a laudare (lauda I) 

Koncerty muzyki sakralnej z cyklu Mistrzejowickie Impresje Muzyczne są organizowane od 2017 roku. Odbywają się - dwa lub trzy razy w roku - w Kościele Matki Bożej Nieustającej Pomocy na os. Bohaterów Września. Cykl adresowany jest nie tylko do mieszkańców okolicznych osiedli i Dzielnicy XV Mistrzejowice, ale wszystkich krakowian, będących miłośnikami muzyki klasycznej i sakralnej. Kierownictwo artystyczne nad cyklem sprawuje Marek Walczak.